Bildung.City, Amsterdam-Duivendrecht  |  27 mei 2016

13.30 uur - Inloop met koffie en thee 

14.00 uur - Plenaire lezing: Regie versterken in het onderwijs
Elena Carmona van Loon, orthopedagoog-generalist en trainer, eigen praktijk als opvoedkundige en behandelaar
Om te kunnen optreden en handelen zoals je zou willen zijn heb je bepaalde vaardigheden nodig. Die vaardigheden noemt Elena Carmona van Loon Regiefuncties. Taal, Geheugen, Motoriek, Perceptie, Geweten, Zelfcontrole, Oriëntatie in tijd en ruimte zijn regiefuncties. Met elkaar vormen ze de basis voor het vermogen van leerlingen om hun leerproces op school vorm te geven en gezonde relaties aan te kunnen gaan. Regiefuncties beïnvloeden het gedrag en leerproces van leerlingen en van leraren! Het is om die reden belangrijk dat de leraar zichzelf en de leerling kent en weet hoe hij de vaardigheden van zijn leerlingen kan versterken In haar lezing gaat Elena Carmona van Loon in op de invloed die leerkrachten hebben op de ontwikkeling van deze regiefuncties van hun leerlingen. Jezelf kennen, weten wat je belangrijk vindt in de klas, je bewust zijn van je relatie met de leerlingen, staat centraal en zorgt ervoor dat je met de leerling kunt bespreken hoe hij zelf grip krijgt op zijn gedrag en ontwikkeling.

15.15 uur - Pauze 

15.45 uur - Keuze uit twee workshops

Workshop 1
Karina Carmona van Loon, ib-er PBO regulier en speciaal onderwijs en Babette Welter, zorgcoördinator, voortgezet onderwijs
In de workshop wordt ingegaan op de vraag hoe je dat nou doet regie versterkend lesgeven. Hoe neem je een bewuste basishouding aan, wanneer grijp je wel of niet in. Hoe maak je een leerling bewust van zichzelf en zijn onderwijsbehoefte. Hoe geef je leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte meer vertrouwen in hun eigen leervermogen. Met de kijkwijzer onderwijskundig zinvolle relatie en de mindmap regiefuncties gaan de deelnemers aan de slag; hoe ziet een zinvolle relatie in de klas eruit? Hoe leer je leerlingen grip krijgen op hun eigen gedrag? Hoe stel je doelen, klassikaal of individueel? Hoe bespreek je welke regiefunctie aandacht verdient en waar groeimogelijkheden liggen?

Workshop 2
Elena Carmona van Loon, orthopedagoog-generalist en trainer, eigen praktijk als opvoedkundige en behandelaar
In de workshop staat het leerlinggesprek centraal. Wat zijn goede vragen, hoe stel je doelen en hoe motiveer je de leerling om zelf na te denken. Door aan de slag te gaan met een kijkwijzer waarin de bouwstenen van een zinvolle relatie terugkomen en de mindmap regiefuncties oefen je in het voeren van een gesprek. Deelnemers kunnen meedoen met een rollenspel en observeren.

17.00 uur – informele afsluiting met een hapje en een drankje